Gelukkig hebben we het Europese aanrijdingsformulier. Dat formulier, in elke lidstaat van de Europese Unie geldig, is identiek opgesteld, zodat taalproblemen tot een minimum beperkt kunnen worden.
Vijf tips bij het invullen van het aanrijdingsformulier in het buitenland.
1. Vul het Europese aanrijdingsformulier altijd nauwkeurig in bij elk ongeval. Dat moet je ook doen als de politie erbij komt. Stel dat je het aanrijdingsformulier in een vreemde taal invult, leg dan eventueel uw formulier ernaast om de juiste vertaling van de vragen te zien. Verklaar nooit dat je in fout bent.
2. Kijk na of de tegenpartij ook zijn gegevens op het aanrijdingsformulier brengt en of hij het aanrijdingformulier ondertekent.
3. Neem foto’s. Noteer de namen en de gegevens van de getuigen (op het aanrijdingsformulier is hiervoor plaats. Mochten de gegevens van de tegenpartij op het aanrijdingsformulier niet duidelijk of leesbaar zijn, schrijf ze opnieuw op een ander document.
4. Roep de politie er bij wanneer de tegenpartij het aanrijdingsformulier niet wil invullen. Maak in dit geval uw versie van het ongeval met schets, eventuele getuigen, andere info op een ander document. Uw verzekeraar zal dit later kunnen gebruiken.
5. Stel dat er lichamelijke slachtoffers zijn in uw voertuig of bij de tegenpartij, haal er dan altijd de politie bij.
Als je dit allemaal doet, hoef je je geen zorgen te maken. Maak de nodige formulieren en de gegevens over aan ons kantoor en samen met de verzekeringsmaatschappij starten wij de procedure. Bij een ongeval in het buitenland kan het wel eens gebeuren dat de schadevergoeding ietsje langer zal duren. Vandaar het belang van een omnium- en bestuurdersverzekering. Deze verzekeringen vergoeden onmiddellijk, ongeacht of je in fout of in recht bent, ongeacht het ongeval in België of in het buitenland plaats vond.
Nog een laatste tip. Is het voertuig nog bruikbaar? Kies voor een tijdelijke herstelling ter plaatse, maar laat daarna de volledige herstelling uitvoeren bij je Belgische garagist of carrosserie.